در باره من

 نیویورک تایمز : بایکوت پارلمان عراق دولت ائتلافی را در معرض تهدید قرار می‌دهد



بزرگترین و قدرتمندترین گروههای سیاسی عراق شروع به بایکوت کردن پارلمان کردند این یک بن بست است و نوری مالکی را با ائتلاف العراقیه آزار دهنده‌ترین شرکای خود در دولت عراق رو در رو قرار می‌دهد
نیویورک تایمز، ۱۷دسامبر ۲۰۱۱-بغداد- روز شنبه، یکی از بزرگترین و قدرتمندترین گروههای سیاسی عراق شروع به بایکوت کردن پارلمان کرد. این امر، مبین موج جدیدی از عدم کارایی سیاسی می‌باشد که خطر از هم گسیخته شدن دولت ائتلافی یک ساله را، درست چند روز بعد از خاتمه رسمی مأموریت نظامی آمریکا، در بر دارد.

    این یک بن بست است و نوری مالکی نخست‌وزیر عراق را با آزار دهنده‌ترین شرکای خود در دولت عراق، یعنی ائتلاف العراقیه رو در رو  قرار می‌دهد. این ائتلاف، یک گروه چند فرقه ای  است که از حمایت گسترده‌یی در میان عراقیهای سکولار و مسلمانان سنی برخوردار می‌باشد...

این نزاع، سؤالاتی از این قبیل که چه کسی در عراق قدرت را در دست دارد و اعتبار نیروهای امنیتی و آیین دادرسی  آن چقدر است را به میان می‌کشد و  این کشور را  با مشکلات پایه‌یی مواجه می‌کند، کشوری که رهبران و جوامع آن، کماکان در زمینه‌های مذهبی و قومی دچار اختلاف و دودستگی هستند.
این تحولات درست ۳روز بعد از آن مطرح می‌شود که پرزیدنت اوباما در یک سخنرانی  در فورت برگ گفت که نیروهای آمریکایی کشوری را پشت سر خود می‌گذارند که دولت آن، مردم را نمایندگی می  کند، با ثبات است و خودکفا می‌باشد.
ناهده اداینی یکی از تقریباً ۹۰ قانونگذار العراقیه که به این بایکوت پیوسته... گفت، واهمه ما اکنون این است که بعد از عقب‌نشینی آمریکاییان، چه بر سر مردم عراق خواهد آمد؟

این قانونگذاران تهدید کرده‌اند که اگر ظرف ۲ هفته، دولت به شکایات آنها در مورد تقسیم قدرت جواب ندهد، استعفا خواهند کرد.
 سخنگوی دولت عراق، به درخواستهای موجود برای اظهارنظر حول دستگیریها یا هرج‌ومرج سیاسی جواب نداد. اما پارلمانترهای وابسته به ائتلاف مالکی، زمانبندی خروج العراقیه از پارلمان را مورد انتقاد قرار دادند و گفتند امیدوارند همکارانشان به جلسات پارلمان برگردند....

  جیمز جفری، سفیر آمریکا، به سرعت رفت تا این بحران سیاسی را کاهش دهد. روز پنجشنبه و جمعه، مقامات آمریکایی با چهره‌های بلندپایه سیاسی عراق تماس گرفتند تا سعی کنند فاکتهای مربوط به دستگیریها را مورد توجه قرار داده و  طرفین را به خویشتن  داری و حمایت از  چشم‌انداز یک عراق پلورالیسم و دموکراتیک ترغیب کنند.
 در واشنگتن، جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور با مسعود بارزانی و اسامه النجیفی، رئیس پارلمان... تماس گرفت.

آرشیو وبلاگ

آرشیو وبلاگ